Wednesday, May 13, 2009

Sejarah W7

Pada tahun 2000, Microsoft telah memulakan rancangan untuk menggantikan Windows XP dan versi server Windows Server 2003 (kedua-dua bernama kod Whistler) dengan keluaran Windows major yang that was dinama kod Blackcomb (kedua-dua nama-nama kod merujukkan kepada tempat peranginan Whistler-Blackcomb) dan dijangkakan untuk keluaran 2005.
Ciri-ciri major yang dicadangkan untuk Blackcomb, termasuklah penekanan di atas gelintaran dan pertanyaan data dan sistem storan bernama WinFS untuk membolehkan sesuatu senario-senario. Di dalam konteks, ciri itu disebut oleh Bill Gates ialah "barisan bertaip pervasif yang akan will mengenal ayat yang pengguna itu sedang menaipkan dalam"
Kemudian Blackcomb yang ditangguhkan dan keluaran minor interim, dinama kod "Longhorn", yang diumumkan untuk keluaran 2003. Pada pertengahan tahun 2003, walaupun, Longhorn telah mengambil sesuatu ciri-ciri yang asalnya dicadangkan untuk Blackcomb, termasuklah WinFS, Desktop Window Manager, dan versi-versi baru komponen sistem dibina di atas Rangka Kerja .NET. Selepas Musim Panas Cacing, di mana tiga virus major − Blaster, Sobig, dan Welchia − mengeksploitasikan kelemahan-kelemahan di sistem pengendalian Windows dalam tempoh singkat, Microsoft mengubahkan keutamaan perkembangaan, menghentikan sesuatu daripada kerja perkembangan Longhorn major apabila bekas servis untuk Windows XP dan Windows Server 2003 yang mempunyai ciri-ciri keselamatan baru[perlu petikan]. Perkembangan Longhorn yang juga "membetulkan semula" pada September 2004 sebagai akibatnya daripada bimbangan tentang kod mutu yang diperkenalkan ke dalam sistem pengendalian. Akibatnya ialah WinFS, Tapak Pengkomputeran Terjamin Generasi Berikut, dan ciri-ciri lain dari pembinaan-pembinaan Longhorn yang dipadamkan, dan tidak didapati dalam Windows Vista atau Windows Server 2008.
Sebagai kerja ciri major di atas Windows Vista dikurangkan pada awal 2006, Blackcomb yang dinamakan semula Vienna[12]. Walaupun, selepas keluaran Windows Vista, ia yang disahkan oleh Microsoft pada 20 Julai, 2007 bahawa "nama dalaman untuk versi berikut sistem pengendalian Windows Client" ialah Windows 7, nama itu yang dilaporkan oleh sumber-sumber sebelumnya On October 13th, 2008, it was announced that Windows 7 will also be the official name of the operating system.[13]. Ia merupakan kali pertama sejak keluaran 1996 Windows NT 4.0 bahawa nombor versi juga digunakan sebagai nama pengeluaran. Orang Microsoft menjelaskan bahawa mereka tidak mengeluarkan versi Windows baru setiap tahun, menggunakan tarikh tidak benar. Datang dengan nama baru tidak membuat hakim kepada mereka cuba membuat kejayaan, yang adalah mengekalkan pusat dalam aspirasi untuk Windows Vista, semasa berevolusi dalam teknologi lantaran di Windows Vista dalam generasi baru Windows.


Source : Wikipedia

No comments:

Post a Comment